خَلوت و جَلوت

دور و برم از این همه خلوت شلوغ شد / کی می کنند خلوت و جلوت برابری

دور و برم از این همه خلوت شلوغ شد / کی می کنند خلوت و جلوت برابری

خَلوت و جَلوت

دلنوشته های نوکری ناقابل از عنایات آستان حضرت دوست در خلوت و جلوت
=================
عمری است حلقه‌‌ی در میخانه‌ایم ما
در حلقه‌ی تصرف پیمانه‌ایم ما
از نو رسیدگان خرابات نیستیم
چون خشت ، پاشکسته می‌خانه‌ایم ما
عشاق را به تیغ زبان گرم می‌کنیم
چون شمع ، تازیانه‌ی پروانه‌ا یم ما

پیام های کوتاه
پیوندهای روزانه

  اما از منظر دیگری می‏توان غزل را به قالب‏‏های مدیحه‏ ای /مرثیه ای/ مناجاتی/ حماسی  تقسیم کرد

نکته ‏ی مهم این است که این تقسیم‏ بندی بار مفهومی و مضمونی دارد و ما باید در انتخاب آن دقت و وسواس قابل ملاحظه ‏ای به خرج دهیم. یک انتخاب نادرست، ناخودآگاه باعث افت جلسه می‏شود.

می‏توان اوج این انتخاب را در غزل‏های ابتدای مجلس جناب آقای خلج جستجو کرد که بسیار سنجیده و طبق خوراک جلسه گلچین شده و به مستمع آماده ارائه می‏شود. به عنوان مثال به گلچین محرم سال 80 و مجموعه‏ های مرثیه‏ ای سال 82 ایشان مراجعه کنید.

نکته: بدانید که از غزلی که بار مرثیه‏ اش بالاست، نمی‏توان در شب یکی از موالید ائمه‏ ی اطهار علیهم‏السلام استفاده کرد، و برعکس، غزل پر از مضامین حماسی و مدح و شادی، به درد جلسه‏ ی مرثیه و شهادت نمی‏خورد. به مثال‏های زیر توجه کنید و خودتان مقایسه کنید:

* غزل مرثیه ‏ای

چه داغ‏ها که مرا از غم تو بر تن نیست        چه چاک‏ها که ز داغ تو در دل من نیست.

دگر ز پرتو خورشید و نور ماه چه فیض        مرا که بی‏ مه روی تو دیده روشن نیست.

                                       (محتشم کاشانی)

 

*غزل مدیحه ‏ای

 

تاب بنفشه می‏دهد طره ‏ی مشک‏ سای تو       پرده‏ ی غنچه می‏درد خنده‏ ی دل‏گشای تو

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان               قال و مقال عالمی می‏کشم از برای تو

                                   (حافظ شیرازی)

* غزل حماسی

دیدن روی تو و دادن جان مطلب ماست      پرده بردار ز رخسار که جان بر لب ماست 

بت روی تو پرستیم و ملامت شنویم     بت ‏پرستی اگر این است که این مذهب ماست

                                        (فرصت شیرازی)

* غزل مناجات

به زیر تیغ نداریم مدعا جز تو                    شهید عشق تو را نیست خون‏بها جز تو

مریض عشق تو را حاجتی به عیسی نیست         که کس نمی‏کند این درد را دوا جز تو

                                  (افروغی بسطامی)

از نکات مهمی که در اجرای چنین قالب‏هایی باید مد نظر مداح باشد، ذخیره کردن لحن است. که در مبحث فنون مداحی انشاء ا... بدان خواهم پرداخت

 تا فرصتی دیگر خدا نگهدار: سید جوادرفیعی

  • تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی